6 januari 2011

menskopp - in me

så var det dags att föra in menskoppen i muttan. något som förvånade mig ganska mycket är att den är så pass hård som den är. man ska försöka pressa ihop sidorna samtidigt som koppen ska föras in, ett ganska klurigt uppdrag. jag försökte en, två gånger innan jag satte benet på toakanten (så som det står i alla tampongbeskrivningar att man ska göra men som man aldrig gör) och plopp så var koppen innne.

det kanske bara är en sak att vänja sig vid, men jag tycker fasiken att materialet kunde varit mjukare och till nästa gång ska jag klippa av en bit av den lilla snutten. det står att nästan alla behöver göra det och att den inte ska sticka ut... frågan är bara när koppen ska tömmas, efter att ha haft tampong i typ 15 år så vet jag ju ungefär när det ska bytas. tror att koppen ska räcka typ 8-12 timmar.

1 kommentar:

Annelie/menskoppen.se sa...

Hejhej!
Det är bra att en menskopp är stadig, då vecklar den ut sig och sluter lättare tätt.
Som nybörjare är det viktigt att man tar ut sin menskopp var fjärde timme, så att du kan kolla att den sitter där den ska, att den inte blir för full och börjar flytta sig inåt och börjar läcka.
Antennen/piggen är en faktor som man också bör kolla från början; Om man har den kvar, så den kan göra så att menskoppen trycks inåt lite, eller att man sätter menskoppen längre in eftersom man tror att hela koppen och piggen måste in.
Efter ett par tre mensperioder så brukar man ha hittat "sitt" sätt att hantera koppen.
Lycka till - hoppas det funkar bra direkt! :)