15 januari 2009

en gång skrev jag en "note" på facebook som handlade om mitt framtida hem, om hur jag drömmer om att ha det när jag kommer "hem" till sverige. jag skrev såhär:

just nu drömmer jag (inte drömmer som i att sovdrömma, utan som i att önska sig) om min nya lägenhet, någonstans i malmö eller göteborg. en liten etta vill jag ha. med en stor säng med tusentals kuddar. det ska aldrig, aldrig vara kallt. alltid varmare än normalt. jag ska ha en massa växter, på golvet och i fönstrena. en del ska jag ha odlat själv. när jag har tid ska jag baka eget bröd, med anis och fänkål för det är djäkligt gott. jag ska ha snygga, stora kaffemuggar (inte koppar, MUGGAR). gärna omaka, det är fint. sen ska jag alltid ha apelsinmarmelad hemma, för det ska finnas en fin brödrost också, så jag kan rosta bröd med ost och marmelad. helst av allt vill jag ha en liten hund också.. men jag kan nog nöja mig med en katt. på toaletten ska jag sätta upp en massa dikter, viktiga citat och saker att komma ihåg. i duschen ska ingen snåljävel hälla vatten för att dryga ut MITT schampoo (hur snål är man inte om man drygar ut någon annans schampoo??). jag skulle helst av allt vilja ljuga och säga att ingen tv behövs, men ärligt talat, när jag väl kommer hem till sverige så kommer nog också jag att sitta och svulla chirre framför "du är vad du äter". om fönstrena inte är superfina så ska jag ha tjocka gardiner som stänger ute allt ljus, för när man väl vill dricka té och tända ljus ska det vara riktigt mörkt. och jag ska bjuda alla kära på middag i mitt vackra kök.

för mycket begärt?


fast nu har jag kommit på, hur roligt det var att bo i kollektiv med alla mina vänner. alltså innan jag flyttade hit till den muggliga "trea". just nu bor jag med en kock och en kille som studerar arkitektur, fast han är i kanada nu. kocken och jag, har helt olika dygnsrytmer. när jag går till jobbet ligger han och sover, när jag kommer hem så är han på jobbet. när jag sover, kommer han hem på morgonkvisten efter att slirat runt lite. vi ses typ en gång i veckan. jag saknar att ha någon att äta frukost med, någon som kommer in på mitt rum och hänger, frågar hur det är eller bara vill kolla vad jag gör. eller att koka pasta ihop mitt i natten, eller dela en flarra martini och bara prata strunt. eller att gömma alla pengarna till hyran, och sedan göra en massa ledtrådar runt hela huset och sedan låta den som ska betala hyran leta som fan efter pengarna. eller när min bror och syster var här och vi lärde italienarna "russinleken" och lekte den ihop med pumpakärnor och en flarra vodka som tillbehör. det var tider det.

Inga kommentarer: