10 januari 2009

nytt år, ny tid, ny stil..

jag hade en gammal blogg en gång, som jag döpte till terrorbird, efter en mae shi-skiva och eftersom jag länge tänkt skaffa en ny blogg men inte kom på något bra namn så återupplivar jag terrorbird istället. typ tre år senare

igår, efter att jag lagat en goooood middag (gnocci med paprika- och gorgonzolasås), som resulterade i ganska så mycket disk så frågade jag lite försiktigt n om han hade tänkt att ta hand om disken, med tanke på att 1. båda hade jobbat lika mycket hela dagen, 2. jag hade lagat och inhandlat alla ingredienserna 3. stått för fiolerna. efter ett tag kom ett mumlande svar om att han inte hade tänkt det, men ok, han kunde göra det då. jag tänkte, vafan det var väl inte mer än rätt men ändå kände jag mig dum inombords, idiotiskt jag vet.

men saker och ting fungerar inte riktigt på samma sätt i italien, som hemma i sverige. ett enkelt exempel kan som jag kan ge er är från min arbetsplats. där arbetar (förutom min kvinnliga chef), jag, två andra brudar och en kille. vi har en personaltoalett som då och då självklart måste rengöras... innan jag kom dit hade den omnämnde killen aldrig gjort det. några månader gick och jag insåg att jag hade städat toalettjävlen minst fyra gånger, och han ingen. när jag nästkommande gång blev ombedd att göra det, så sa jag "jag har inga problem med att städa toaletten, men jag kommer inte att göra det någon mer gång förrän x har gjort det i alla fall en gång". killen hävdade att han inte visste hur man gjorde ... ja ni läste rätt. en kille, man whatever, ett år yngre än jag, som på fullaste allvar hävdade att han inte visste hur man gör! herrejävlar. men dagen kom, då han äntligen fick göra det, och jävlar vad bök det blev om rengöringsartiklar, vad man använder var och hur. rocket-science liksom. fint blev det till slut iaf.

Inga kommentarer: